گروه سئو وب سايت وان بصورت كاملا تختصصي سعي كرده است كه بهترين خدمات وب در كشور عزيزمان ايران را براي شما عزيزان ارائه دهد، هم اكنون مجموعه وب سايت وان براي طراحي وب سايت، طراحي نرم افزار، سئو وب سايت ، بهينه سازي وب سايت ، ديجيتال ماركتينگ، برنامه نويسي اپليكيشن ، طراحي سايت ، سئو سايت ، سوشال مديا ماركتينگ ، پشتيباني وب سايت ، توليد محتوا ، تبليغات گوگل ادوردز ، خدمات بازاريابي اينترنتي ، خدمات تبليغات اينترنتي ، خدمات شبكه اجتماعي ،خدمات توليد محتوا ، خدمات مشاوره وب سايت ، خدمات نمايندگي وب سايت ، خدمات تمپليت وب سايت ، خدمات قالب وب سايت ، افزايش رتبه وب سايت ، راه اندازي كسب و كار اينترنتي ، ثبت وب سايت در گوگل
خيلي وقت است كه جمله ي بسيار معروفي در دنياي فضاي اينترنتي و علي الخصوص بازاريابي وتبليغات فروش برسر زبانها افتاده است بااين مضمون كه «محتوا پادشاه است». قطعاً به كار بردن ازصفت پادشاه براي محتوا نشان دهنده اهميت بسيار زيادآن است. در حقيقت، همان گونه كه خودشما هم تجربه داريد هم در دنياي اينترنتي و هم درنرم افزارهاي كاميپوتري و گوشي ها، بنابراين هدفي كه درنهايت براي ارائه دادن به مخاطبان و بهره مندي ازآن است، محتوا مي باشد. امانكته ي حائز اهميتي كه علاوه بر داشتن كيفيت و حرفه اي بودن محتوا بايستي مورد نظر داشته باشيم ، نحوه ي ارائه دادن محتوا است. دقت داشته باشيدكه اگر محتواي موردنظر خودرا طوري ارائه ندهيد كه مخاطبان ازآن استقبال كنند وبهره مند شوند و حتي ممكن است كه مخاطبان آن را اصلا مطالعه نكنند وبه آن توجهي نداشته باشند و چه بسا كه بتوانند مخاطبان را متقاعد كنند براي انجام كار خود از محتواي منتشر شده ي ما استفاده كنند.
اما مبحث ما درمورد اين است كه محتوايي كه منتشر مي كنيم چگونه بايد نظر مخاطبان را به خود جلب نماييد؟ يكي از اساسي ترين مواردي كه درپاسخ به اين سؤال بوجودآمده، مبحث UI) User Interface) ويا همان رابط كاربري است. در اين مقاله سعي كرده ايم تا كاربران را با اين مبحث اساسي وتاثيرگذار ومؤلفههاي مرتبط باآن آشنا نماييم؛ اما بهتر است قبل از هر موضوعي ابتدا با رابط كاربري را بشناسيم.
تعريف رابط كاربري (UI: USER INTERFACE)
رابط كاربري مخفف عبارت User Interface است. طراحي رابط كاربري تصاوير، متن ها، جدول ها، ويدئو ها و رنگ ها و دياگرام و مكان را در برمي گيرد. در نهايت اين طور مي توان تعريف كرد كه هر چيزي را كه هنگام ورود به وب سايت يا اپليكيشن ها مي بينيد را روابط كاربري وب سايت ناميده مي شود. طراحي رابط كاربري فقط شامل ظاهر وب سايت نمي شود بلكه تمام هدفش فراهم كردن بصري راحت وآسان براي كاربران در جستجو صفحات مورد نظرشان است. همچنين رابط كاربري (UI) بحث اصلي بر سر داشتن محتواي درست و منحصر به فرد است و البته صفحات وب سايت مد نظر قرار مي گيرد ومكان گزينه ها تعيين ميكند. رابط كاربري زماني عالي به نظر مي رسد كه در حال ديده يك صفحه اي باشيد كه از رنگ مناسب براي پس زمينه خود استفاده كرده باشد و همچنين نوشته هاي با فونت خوب و واضح باشند و از تصوير هاي به جا و درستي استفاده كرده باشند . به گونه اي باشد كه در داخل وب سايت خسته و سرگرم نشويد.
چرا به رابط كاربري يا UI نياز داريم؟
قطعا بايد هر مواردي كه براي كاربران خود ارائه مي دهيد جذاب و كاربرپسند باشد و كاربران را به وجد بياورد. يك رابط كاربري مناسب زبان بصري واحدي دارد كه باعث بهبود نعامل كاربران با محصولات و خدمات شما مي شوند. در حقيقت، UI يا رابط كاربري داراي بحث مشتركي از طراحي تعامل، طراحي بصري ومعماري اطلاعات محسوب مي شود همه ي آنچه كه به كاربران مربوط مي شود را در بر مي گيرد وتحت تأثير قرار مي دهد. بدون داشتن UI مناسب، تعامل كاربران به نحوي درستي انجام نميشود ونتايج مطلوبي به دست نخواهد آمد.
1)ساده بودن:
رابط كاربري حرفه اي و عالي بايستي ساده و راحت باشد. به گونه اي كه كاربران در محيط وب سايت شما احساس راحتي داشته باشند و هرگزينه اي كه نياز دارند به سرعت پيداكنند. اين نوع رابط هاي كاربري به دنبال اين هستند كه كابران به مبحث اصلي نزديك كنند و از مواردي غير ضروري دوري مي كنند. رابط كاربري داراي موارد مهم و اساسي هستند كه با منطق و واضح و روشن باشد. در صورتي كه روي طراحي رابط كاربري خود مشغول هستيد، بايد اين را تصور كنيد كه آيا كاربران به اين رابط كاربري نيازمند هستند؟ و شما بايد چگونه اين موضوع را به نحو احسن انجام دهيد؟ زماني كه پاسخ اين سوالات را دانستيد شما مي توانيد يك رابط كاربري خوب داشته باشيد. شما بايد تلاش كنيد كه بتوانيد روي كيفيت تجربه كاري متمركز شويد.
2) دقيق و آشكاربودن:
واضح و دقيق بودن يكي از عوامل مهم رابط كاربري ديجيتالي به حساب مي آيد. اين را فراموش نكنيد كه رابط كاربري شما براي ارتباط برقرار كردن با كاربران و تعامل داشتن با وب سايت شما است. بدين ترتيب است كه بايستي به گونه اي واضح همه آنچه كه كاربران نياز دارند را مسخص كنيد. اگر كاربران وب سايت شما به راحتي نتوانند از رابط كاربري شما استفاده نمايند، به سرعت خسته خواهند شدو رابط كاربري وب سايت شما ترك مي كنند.
به خاطر اين موضوع به سمت واضح و دقيق بودن حركت كنيد و از برچسب هاي آشكاري گزينه ها و عملكرد خود انتخاب نماييد. شمابايستي براي اينكه تجربه ي كاربري خود را بالا ببريد اطلاع رساني به كاربران وب سايت خود را ساده و آسان داشته ياشيد. هرچقدر برچسب گذاري، جستجو كردن و محتواهاي موجود در وب سايت براي خواندن راحت ترباشند ، همچنين براي كاربران وب سايت درك كاري كه ميخواهندانجام دهند راحتتر وآسانتر مي باشد.
هميشه اين مورد را فراموش نكنيد كه مهم ترين و اصلي ترين فاكتور رابط كاربري ساده و آسان بودن است. كه شما بايد حتما در توضيحات اصلي موجود در طراحي وب سايت اين نكته را مد نظر بگيريد. سعي كنيد در رابط كاربري خود از توضيحات كوتاه و مفيد استفاده كنيد و از توضيحات بسيار طولاني دوري كنيد. به گونه اي باشد كه كاربران رغبتي براي خواندن محتواي شما داشته باشند و از آن لذت ببرند.
بهتر است براي توضيح دادن برخي از مسائل نكاتي را رعايت كنيد. همچنين درزمان مطالعه كردن كاربران صرفه جويي كرده و فكر و ذهن آنها را بابرچسبها وپيام هاي واضح وروشن مشغول نكنيد. ممكن است اين واضح و دقيق بودن مسائل نياز به تلاش و وقت بسيار زياد داشته باشد اما ارزش خودش را دارد و كاربران را راضي نگه ميدارد.
3) وضعيت ثابت و درست داشتن:
رابط كاربري وب سايت به شما كمك مي كند كه تجربه كاربري درستي را به دست آوريد. داشتن رابط كاربري درست و مداوم اين امكان را مي دهد كه كاربران بتوانند روي وب سايت شما حساب ديگه اي باز كنند والگوهاي استفاده اي رادر ذهن خود توسعه دهند كه باعث بهبود تجربه كاربري وب سايت شما مي شود. كاربران هميشه ذوق زيادي در رابط هاي كاربري خود نشان مي دهند و شما بايستي اين امر را را دارند و شما بايستي اين امر را در رابط كاربري به اثبات برسانيد.
آن ها تجربه اي را مي خواهند كه اگر در جايي انجام دادن مورد را ياد گرفتند، بتوانند روي آن حساب باز كرده و ديگر بخش ها نيز به همان ترتيب عمل كنند. زبان، طرح بندي و طراحي را در تمام طول رابط كاربري خود پايدار و يكسان نگاه داريد. براي انجام دادن اين كار، شما بايد براي كاربران خود ساده بسازيد تا چگونگي انجام دادن برخي كارها را درك كنند، موثر بودن آن را افزايش دهند و تجربه كاربري را بهبود دهند.
4) شناخت و آشنا بودن:
يكي از هدف هاي مهم و اساسي در طراحي تجربه كاربري اين است كه رابط كاربري ذهني وكاربردي را براي كاربران وب سايت ايجاد كنيم. بهتر است ابتدا به سراغ اين موضوع كه ذهني بودن رابط كاربري چيست بپردازيم . اگر رابط كاربري طراحي وب سايت شماذهني باشد، به سادگي كاربران آن را در ك خواهند كرد. براي اينكار، بسيار مهم است ويژگي آشنا بودن را در طراحي رابط كاربري خود بالاببريد.
اگر شما طراحي وب سايت خود را به گونه اي بسازيد كه ديگر كاربران نيازي به فكر كردن در چگونه استفاده كردن از رابط كاربري شما داشته باشند هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت و قطعا رابط كاربري شما آشنا به نظر مي رسد. زيرا همه موارد واضح و قابل فهم است. اينگونه هدف و انتظارات خود را ميدانند و بدون وقفه كار خود را انجام مي دهند. به همين خاطر سعي و تلاش خود را داشته باشيد تا قسمت هايي از طراحي بايد شناساندن آن را به كاربران بالاببريد تا سيستم شما براي استفاده كاربران راحت و آسان باشد نوصيه مي كنيم روي اين مسئله تمركز داشته باشيد.
فرض كنيد اپليكيشن رستوان مجازي را داريد شما تصوير آن را به خاطر داريد و شكل آن در ذهن شما ثبت شده است هر زماني اين آيكون را مي بينيد مي دانيد كار آن چيست و هدف شما از باز كردن آن آيكون چه خواهدبود. وشما ديگر مجبور به گشتن آن آيكون نداريد و درمورد كار كرد ان هم اطلاعات داريد. زيرا در مورد آن شناخت داريد و بهش آشنا هستيد.
5) مراحل مختلف ديداري:
موارد ديگر كه اكثر اوقات آن را فراموش مي كنيد اما براي طراحي رابط كاربري باكيفيت بسيار مهم است، طراحي رابط كاربري وب سايت طوري كه كاريران امكان اين را داشته باشند كه روي مواردي كه بسيار مهم واساسي است دقيق باشيد و وقت بگذاريد. هميشه بايد بين رنگ وموقعيت هاي مختلف عوامل تشكيل دهنده باهم هماهنگ كار كنند تا بدانند كه رابط كاربري و كاربران چه اهدافي دارند آن را ارائه دهند. با داشتن يك هدف مشخص و راه درست و اصولي سختي ها و پيچيدگي ها را كاهش مي دهيد وبه اجراي عملكرد كمك مي كند. بايستي به موارد با اهميت توجه كنيم و اطلاعات زيادي به دست آوريم تا كيفيت تجربه كاربري بالاتري داشته باشيم.
6) دريافت بازخورد مناسب:
طراحي رابط كاربري وب سات به اين منظور است كه كاربران با خيال راحت به هر قسمتي از وب سايت كه مي خواهند رفته و كار خود را به راحتي انجام دهند. داشتن كيفيت در طراحي رابط كاربري به كاربران اين امكان را مي دهد كه كار خود را با سرعت انجام دهند. اين فرآيند با داشتن كاركرد رابط كاربري مرتبط هست. از اساسي ترين روش براي بالا بردن بهيود رابط كاربري همين آناليز عملكردهااست.
براي داشتن طراحي رابط كاربري مورد پسند كاربران بايستي كاركرد و فعاليت هايي بررسي كنيد كه كاربران علاقه به انجام دادن دارند. بعد اين فرآيند را تاجايي كه ممكن است براي كاربران آسان وپرسرعت ايجاد كنيد. بادقت فكركنيد و تصور داشته باشيد كه چه كاركرد هايي لازم است و اهدافي كه بايد به آن برسند را درنظر بگيريد. درنهايت به اين فكركنيد كه كاربران وب سايت تصميم دارند چه كارهايي را انجام دهند وبه انجام دادن اين فعاليتهابه كاربران وب سايت كمك بسياري نماييد.
7) اصل مهم واكنش پذير و ريسپانسيو بودن.
هنگامي صحبت از ريسپانسيو بودن رابط كاربري وب سايت هست. شما بهتر است به ويژگي هاي ريسپانسيو بودن طراحي وب سايت خود را به ياد بياوريد.رابط كاربري وب سايت ريسپانسيو، بسيار سريع بارگذاري مي شود. قطعا كاربران وب سايت رابط كاربري را مي پسندند كه سرعت لود خوبي داشته باشد وسيستم پشت آن هم باسرعت بالاتري طراحي شده باشد. با بتوانند به راحتي وبدون معطلي وارد وب سايت و كار خود را از سر بگيرند.
در واقع، امروزه اگر طراحي وب سايت زير سه ثانيه بارگذاري نشود، شما كاربران خود را به راحتي ازدست خواهيد داد. طبق مطالعاتي كه انجام شده KISSMETRICS است، 40درصد از كاربراني زماني وب سايت را ترك مي كنند كه سرعت بارگذاري آن بيش از 3ثانيه به طول انجامد. همچنين اپليكيشن هاي موبايل و وب سايت هاي كه به سرعت بارگذاري ميشوند تجربه كاربري باكيفيت و بهبود يافته اي دارند.
همچنين ، زماني كه شما واكنش پذير بودن را در نظر ميگيريد، بايد به اين را مدر نظر داشته باشيد كه رابط كاربري شما براي كاربران جوابگو باشد. رابط كاربري شما بايد واكنشها و عملياتي براي كاربرانتان نشلت دهد. بگذاريد كاربران متوجه باشند كه چه عملياتي حالي روخ دادن است. اينطوري تلاش كاربرانتان براي برقراري ارتباط با رابط كاربري راحت تر و مفهوم تر خواهد بود. به عنوان نمونه ميتوانيد منوي نويگيشن (Navigation bar) را در وب سايت تان براي هر صفحه اي كه ورود مي كند نشان دهيد، تا كاربر بدانند كه در كدام صفحه است و سردر گم نمي شود كه كجاي مراحل كاري خود هست ، اين نوع از رفتار ها از سمت رابط كاربري مي تواند تجربه كاربري يا UX را بهبود بخشد و بازدهي وب سايت را بالاتر ببرد.
طراحي وب سايت شما بايد به قدري صحيح و منظم باشد كه كليه ي اطلاعات و مواردي كه كاربر لازم است انجام دهد را به درستي برايش به نمايش دربياورد. و موارد و اطلاعاتي كه از اهميت كمتري برخوردار هستند يا اضافه هستند را به نمايش درنياوريم كه باعت پيچيده تر شده كاربران در وب سايت نشويم.